Sjåførkrisen i Bergen: Pensjonister er fremtiden i bussbransjen!

Tide Buss har planen klar: Pensjonister og utenlandsk arbeidskraft skal redde fremtiden til bussbransjen!

Bildet viser Konsernsjef i Tide, Roger Harkestad ved siden av en bybanevogn
Foto: Bergensavisen / Arne Ristesund

Tide Buss lanserer nå sin nye plan for å få bemanningen tilbake på rett spor, de skal rekruttere pensjonister, utenlandsk arbeidskraft og personer som ønsker å omskolere seg til nye karrierer.

Les hele saken i Bergensavisen her

Bemanningskrisen i bussbransjen i Bergen raser videre, og nå er Tide Buss som nylig kjøpte opp Keolis ute med hvordan de har tenkt å løse bemanningsproblemene.

Tide skal rekruttere i disse segmentene:

  • Eldre personer mellom 60 og 75 år som ønsker å kjøre buss.
  • Unge og nyutdannede kandidater.
  • Utenlandsk arbeidskraft.
  • Personer som ønsker å omskolere seg til en ny karriere.

– Jeg tenker at Tide Buss gjør det de kan for å løse dette på kort sikt, og har sånn sett forståelse for at de ikke kan gjøre så mye mer akkurat her og nå, sier leder Eirik Svensson.

– Men jeg tenker jo kanskje at Harkestad som også er aktiv i NHO Transport kan ta til orde for å øke lønna i bussbransjen i neste oppgjør. Vi vet fra lederrekruttering at lønn er viktig for å rekruttere, det tror jeg nok spiller aktivt inn når man skal ha folk bak rattet også, sier han

Saken om rekruttering har gått med dunder og brak gjennom fylkeskommunen, og flere politikere har vært ute med forslag til å løse problemene

Les saken her

– Jeg tenker det er hos fylkeskommunen vi må se hvis vi vil løse dette på lang sikt. Det er der man har nøkkelen til reel forandring. Fylkeskommunen bestiller etter et visst mønster, og tar ikke nødvendigvis høyde for andre faktorer som spiller inn. Vi må enkelt og greit bli flinkere til å snakke sammen og finne gode løsninger, sier Svensson.